Pinse

Pinse: en grund til at huske

Som alle de bibelske fester, som Gud gav Israel, havde Gud tiltænkt pinse for at hjælpe sit folk med at huske, hvad han havde gjort før. At huske, hvad han havde gjort i fortiden, ville hjælpe dem med at genkende hans fortsatte pleje i nuet ... og det var hvad folket havde brug for for at sætte deres håb i hans løfter til i morgen.
Guds mennesker i dag har det samme behov for at huske, hvad Gud har gjort, og det er derfor, pinse er meningsfuld for både jøder og hedninger, der har tillid til Jesus.

når vi husker, at pinse var en af ​​tre pilgrimsfæstehøje. Alle jødiske mennesker, inklusive dem, der boede i andre lande, blev befalet at komme og fejre i Jerusalem. Gud valgte denne ferie for at nedbryde barrierer, da han gjorde evangeliet kendt for mennesker, der talte en lang række sprog.

Halvtreds dage efter, at Frelseren var oprejst, samlede disciplene sig i Jerusalem til shavuot Denne vigtige fest blev fejret, da Moses modtog loven på Sinajbjerget. Da disciplene fejrede sammen med titusinder af andre jøder fra hele verden, kom Helligånden ned på disciplene som ildflammer. I dag er dette kendt som pinsedagen (Apg 2). Når vi bedre forstår festenes historiske baggrund, kan vi få større indsigt i vigtigheden af ​​pinse og vores egen tilbedelse af Herren. Uges fest var den anden af ​​de tre største jødiske højtider påske, pinse og løvhyttefesten (3 Mosebog 23). Hver af disse højtider var sammenkoblet og designet til at hjælpe det gamle Israel med at huske deres udvandring fra Egypten og i sidste ende lære dem om sand udfrielse gennem Messias. Disse tre fester var også forbundet med foråret, sommeren og efteråret.

For bedre at forstå pinse, vil det være nyttigt først at forstå historien og tidspunktet for udvandringen. I hundreder af år var Israel i trældom i Egypten. Herren sendte Moses for at befri sit folk fra slaveri ved at sende plager ned på landet. Som en del af den sidste pest blev Israel befalet at dræbe et lam og placere blodet på dørstolperne. Dette skulle være et tegn på, at den ødelæggende engel skulle skåne eller videregive den førstefødte i det hjem. (Se 2 Mosebog 12). Med denne betydningsfulde begivenhed i påsken krydsede Israel gennem Det Røde Hav og begyndte deres rejse til det lovede land (se 2 Mos 14). Som Guds udvalgte folk var Israel blevet lovet at de ville modtage mange velsignelser, inklusive det lovede land. Med disse velsignelser fulgte også store ansvarsområder. Herren forventede, at Israel skulle følge sine befalinger og velsigne jordens nationer. Da Israel rejste de næste par uger efter at have forladt Egypten, blev de igen vist mange mirakler fra Herren, herunder at blive fodret med manna i ørkenen (2 Mos 16) og modtage vand fra en klippe, som Moses havde ramt (2 Mos 17: 1-7 ). Disse mirakler skulle hjælpe med at forberede Israel til at blive Herrens folk ved at vise dem deres Guds magt og majestæt.

Skønt vi ikke ved det nøjagtige tidspunkt for, hvornår de ankom til Sinajbjerget, viser skrifterne, at det kun var omkring halvanden måned senere (se 2 Mos 19: 1). Efter at have klatret op på toppen af ​​Sinaj bjerget talte Herren til Moses. "I har set, hvad jeg gjorde mod egypterne, og hvordan jeg bar jer på ørnenes vinger og førte jer til mig selv. Hvis du nu lyder min stemme og holder min pagt, så ... skal du være mig et præsterskab og en hellig nation. " (2 Mosebog 19: 4-6). Efter at have hørt Guds røst kom Moses ned til folket for at spørge, om de ville adlyde, og de proklamerede alle: "Alt hvad Herren har talt, det vil vi gøre" (2 Mos 19: 8).

Moses klatrede igen op på bjerget og fik at vide af Herren: "Gå til folket og hellig dem i dag og i morgen, og lad dem vaske deres tøj. For på den tredje dag kommer Herren ned på Sinaj bjerget for hele folket. " (2 Mosebog 19: 10-11 ). Selvom vi ikke ved, hvad denne indvielsesproces medførte for Israel af Moses, ved vi, hvad indvielsesprocessen involverede for præsterne, der repræsenterede Israel. Som en del af ritualet skulle Moses føre Aron og hans sønner til tabernaklets dør og salve dem med olie og derefter lægge blod på deres højre øre, højre tommelfinger og højre tå (se 2 Mosebog 40: 12-13 og 3. Mosebog 8: 23-24). Præsterne var også klædt i hellig præstetøj. Dette ritual forberedte præsterne til at handle på Israels vegne.

Efter at israelitterne havde pagt med Herren og var blevet vasket og skiftet tøj, gik Moses igen op til bjerget. Sinai. I skrifterne hedder det, "at der var torden og lyn og en tyk sky på bjerget, og trompetens stemme var meget høj; så alle de mennesker, der var i lejren, skælvede. " (2 Mosebog 19:16). Røg og ild, der kom ned fra himlen til bjerget, kaldes på hebraisk Shekinah. Det symboliserer, at Guds nærværelse var der blandt folket. Herren talte derefter loven fra bjerget, og ifølge jødisk tradition var hver i stand til at høre Guds ord på deres egen tunge. Fyldt med frygt bad folket om, at Moses i stedet skulle gå ind i Herrens nærhed på deres vegne og nægte muligheden for at komme ind i sig selv (2 Mos 20: 18-21). På grund af deres afvisning af Gud afslørede Herren det, vi nu kalder Moseloven. Loven var et forberedende evangelium for at undervise dem og forberede dem til den eventuelt højere lov. Loven foreskrev mange ritualer, herunder ofre af dyr, der ville pege dem på den kommende Messias, som ville give ægte ultimativ udfrielse.


Lad os nu med denne forståelse studere ugefesten eller Shavuot. Herren befalede Israel at fejre Shavuot, det hebraiske ord i uger, syv uger eller 50 dage efter påske (se 5. Mosebog 16: 9-12). Ordet pinsedag eller pentecost betyder halvtreds.

Da Shavuot blev fejret syv uger efter påsken, den samme periode Israel modtog loven på Sinai, blev festen senere også en fest for denne betydningsfulde begivenhed. Selv med dette kan vi se en fremgang mellem påske og uges fest med Israel, der skrider frem fra slaver i Egypten, går gennem vandet i Det Røde Hav og derefter fortsætter, indtil de ankommer til Sinajbjerget cirka syv uger senere. Her bliver de vasket og klædt og derefter "gå op på Herrens bjerg" (Esajas 2: 3) for at indgå pagt (ægteskabspagt) med ham og for at modtage hans lov. Når vi forstår denne baggrund, skal vi nu undersøge begivenhederne, der førte til pinsedagen (se Apostelgerninger 2).

Under Frelserens tjeneste troede et lille antal disciple på Herren. De ærede Jesus for hans lære og de mirakler, han udførte, men de forstod ikke det sande formål med hans mission. Da påsken kom, og de var vidne til de tragiske begivenheder ved Frelserens korsfæstelse, flygtede mange af disciplene og nægtede endda at kende Herren. Efter at Frelseren rejste sig fra de døde, betjente han dem og underviste i de næste 40 dage (ApG 1: 3). Denne gang blev en periode med forberedelse for disciplene og hjalp dem med at lære om Messias 'ultimative formål. Da apostlene samlede sig til ugens højtid, halvtreds dage efter Herrens opstandelse, var de ligesom det gamle Israel nu parat til at modtage lovens fylde. Begivenhederne, der fandt sted på pinsedagen, minder om begivenhederne, der blev fejret på Shavuot. Ligesom israelitterne samles ved bjerget Mt. Sinai samledes folket i Jerusalem ved templet bygget oven på bjerget. Moriah at blive instrueret af Herren. Da jøderne så de klovne i ilden, måtte de have spekuleret på, om Shekinah var vendt tilbage, undtagen i stedet for ilden, der hviler på Mt. Sinai, ilden hviler nu på apostlene (se Apg 2: 3-4).

Efter at have hørt det inderlige vidnesbyrd om Peter om den opstandne Frelser, spurgte de samlede jøder, hvad de skulle gøre (se ApG 2:37). Peter fortalte dem: "Omvend dig og bliv døbt hver eneste af jer i Jesu Kristi navn til syndernes tilgivelse, så skal I modtage Helligåndens gave" (Apg 2:38). Med dette anmodede 3000 jøder om at blive døbt på pinsedagen (se ApG 2:41). Med den nærmeste vandkilde, Jordanfloden, cirka 20 miles væk, fandt dåb af en så stor gruppe sandsynligvis sted ved bassinet i Bethesda eller Siloam-poolen. Begge disse puljer blev brugt til rituel vask, hvilket ville være perfekt for deres brug til dåb. På denne dag, der er afsat til minde om begivenheden i det gamle Israel, der blev oprettet som et pagtsfolk, er det Kristi kirke, der oprettes gennem dåbspagten. Ved også at modtage Helligåndens gave, et medlem af Guddommen, kan de nu åndeligt komme ind i Guds nærhed. Ligesom Israels børn og jøderne i Kristi tid kan vi også hver have vores egen udvandring og pinsedag. Kristi død og opstandelse gjorde det muligt for os at undslippe syndens og dødens trældom. Ligesom Det Røde Hav går vi ind i vores egne farvande, dåbens farvande. Ligesom manna, der kom fra himlen, kan vi også få næring af livets brød. Ligesom vandet, der løb fra klippen, kan vi drikke af det levende vand. Ligesom Herrens ord fra Mt. Sinai kunne forstås på ethvert sprog, hver af os kan ligeledes forstå Helligåndens universelle sprog.

Pinse-begivenheden var kirkens "fødselsdag" - sammensvejsning af åndsfyldte disciple til én organisme - Kristus levende legeme.

I det første tilfælde blev Israel samlet ved loven, i sidstnævnte blev troende på Kristus bundet sammen ikke ved regler, men af ​​Helligånden i dem.

Når vi fejrer Kirkens fødselsdag, ville vi gøre det godt at overveje, at vores primære formål er at forkynde evangeliet. Da vi, Guds folk, forbliver trofaste til denne opgave, vil høsten vokse.

I dag er vi meget velsignede over at have både Guds ord og hans Ånd til at hjælpe os på vores rejse. 

Ved at sende sin Ånd til at bo i os har Gud givet os magten til at leve et helt andet liv. Elisa kunne have været ked af at se den, der disciplinerede ham forsvinde i himlen, men han modtog en kappe af Elias magt og salvelse og fortsatte med at gøre endnu større ting. På samme måde kunne disciplene have følt en sorg, da Jesus forsvandt fra synet, men de skulle modtage hans egen kraft ikke længe efter. Men som Jesus fortalte dem, var de nødt til at vente på det:
"Jeg vil sende dig det, min far har lovet; men bliv i byen, indtil du er blevet beklædt med kraft fra det høje. " (Luk 24:49)


Hans Hellige ånd kom med lyden af ​​den stormende vind og ildflammer. Jesus ville have en ny pagt, og den ville ikke være skrevet på stentabletter, men den ville være skrevet på deres hjerter og i deres sind (se Jeremias 31:33).


På pinsedagen (Apostlenes gerninger 2: 1-4), også kendt som høstfesten, blev tre tusinde jødiske sjæle ført ind i YAHvehs rige som en sommerhøst.

VI er nu tabernakler, til at bære Guds ære den hellige ånd i os.


Shavuot-dagen, da alle pilgrimme har rejst til Jerusalem for at bringe den første frugt af hvedehøsten. Husk, at intet af det kunne spises, de kunne ikke røre ved det, før det blev bragt til Gud. Da de var der, var Jesus små første frugtdisciple vokset til 120, og de mødtes sammen i et øverste rum, og en kraftig stormende vind og ildtunge kom over dem

Ved at forbinde en gammel ferie med kornhøst med udvandringen fra Egypten har jødisk tradition sat Shavuot i religiøs betydning afledt af grundlæggende begivenhed i jødisk historisk bevidsthed. I det konkrete tilfælde af Shavuot har dette formen af ​​indgåelsen af ​​en pagt eller formel aftale mellem Gud og Israel på Sinai-bjerget. Dette er en glad tid, da det er det øjeblik, hvor Gud og Israel indgik et figurativt ægteskab med hinanden, den håbefulde forår for deres forhold.

En oplevelse af åbenbaring og samfund

En mægtig åbenbaring fandt sted den dag, da 3.000 jødiske mennesker forstod sandheden i Peters ord og blev tilhængere af Jesus.

Det er en tid med førstegrøder. Det var den tid, Toraen blev givet til Israel, og de blev enige om at følge den, hvilket gjorde dem til et pagtsamfund. Det er også den tid, hvor Messias Kirke eller Legeme blev født på pinse. Ny fødsel ... Første frugter.
Hele forårets religiøse sæson i Israel, fra påske til pinse, taler om Guds plan for at høste et hellig folk for sig selv.

En smuk union
Da Ruth og Boaz blev et kød, så ønsker Gud at samle jøde og hedning som "én ny mand":
Husk, at du var adskilt fra Kristus, ekskluderet fra statsborgerskab i Israel og udlændinge til løftets pagter, uden håb og uden Gud i verden. Men nu i Kristus Jesus er du, som engang var langt væk, blevet bragt nær ved Kristi blod.

Nu kan vi se disse smukke paralleller mellem at give hans ord og at give hans ånd. Ved begge lejligheder bliver Shavuot den dag, hvor himlen åbnes, og Gud selv hævder sit folk. Disse paralleller er meget dybe - du kan kun se dem, når du forstår den jødiske fest for Shavuot.

Syv uger efter udvandringen på Sinai gav Gud nådigt sit folk en guidebog - Toraen.


Syv uger efter korset ved pinsen gav han dem en personlig guide - Helligånden.