Påske

Del 1 ( Et fundament med viden til de næste dele )

Påske - Pesach - Passover

Betyder: at gå forbi, at passere, nogle oversættelser siger også beskytte.


Påske er en familie tradition, det er den største af de jødiske fester samt den ældste og vigtigste kristne fest.


Husk at Gud har designet disse højtider, for at samle familien og lære os om Hans frelse og fejre den! Ha det sjovt og brug de redskaber der er, ved at mindes hvad Jesus har gjort for os på påske højtid.

Der er bibelske og rabbinske elementer samlet her, ordenen kan variere en smule alt efter traditioner og selvom Jesus også fejret påske var det ikke alle elementer som ses her, han brugte. I Påske del 3 ser vi på hvordan Jesus holdte påske.
Det mest vigtigste er at huske Guds historie om befrielse og forløsning, af Hans folk Israel og deres slavetilstand i Egypten og resten af os som slaver af synd. Som Han befriet os ud af ved Påske lammet. JESUS!

Gud befalede sit folk at fejre påsken "permanent", en konstant påmindelse om hans frelse. Det er ikke kun en kommando fra Det Gamle Testamente eller en ferie bare for Jøder. Selv Paulus fra biblen opfordrer Kristne til at fejre det, med den opdaterede forståelse af Jesus Kristus som Påskelammet. Påske er ikke bare en Jødisk kulturfejring. Påske er ALT OM JESUS!

Så når vi fortsætter her, skal vi ikke sige, at Gud har leveret dem, men at Gud har leveret os.



Vigtigt at tænke på:


Gær = synd

Matzah = Usyret brød - renhed for Gud


Gud ønskede ikke, at vi skulle blande surdej med vores ofre, for at lære os, at når vi nærmer os, forventer han, at vi er rene og hellige, ligesom han er. Selve opsætningen af ​​Tabernaklet lærer os, at selvom Gud ønsker at bo blandt os, er han stadig afgjort forskellig fra os. Vi skulle aldrig glemme, at han er en hellig Gud, som ikke kan have noget syndigt i sit nærvær. Som han udtrykte det:

Du skal være hellig, fordi jeg er hellig. 3. Mosebog 20:26
Problemet er selvfølgelig, at vi ikke er hellige. De fleste af os vil gerne tro, at vi er gode, lovlydige borgere. Når vi læser Mosebøgerne og resten af  ​​Skriften, er det ganske ubehageligt at indse, at vi ikke grundlæggende er gode mennesker, der sommetider kommer på afveje. Vi er selv problemet. Tag for eksempel:
Og Herren så, at menneskets ondskab var stor på jorden, og at enhver fantasi over hans hjertes tanker kun var ondt hele tiden. 1 Mos 6: 5

Herren så ned fra himlen på menneskebørnene for at se, om der var nogen, der forstod og søgte Gud. De er alle gået til side, de er alle sammen blevet beskidte: der er ingen, der gør godt, nej, ingen. Salme 14: 2-3 Men vi er alle som en uren ting, og alle vores retfærdigheder er som beskidte klude; og vi falder alle som et blad; og vore misgerninger, som vinden, har taget os væk. Es. 64: 6 Vores natur er besat af synd, fordi vi er født som efterkommere af Adam og Eva, som solgte sig selv i slaveri til synd, da de afviste Gud og fulgte slangens råd.

Torah = de fem Mosebøger


Alle ofrene i Toraen, der forekommer så afskyeligt for os i den moderne verden, designet til at lære os, at vi ikke var gode - vi måtte konstant bringe ofre til Gud for at Han skulle tilgive os, så vi kunne komme tæt på Gud. Jeg er sikker på, at det konstante syn af døde dyr og blod var et wakeup call til enhver, der tænkte nogen tanker om at være grundlæggende gode.

Så surdej bruges af Gud i Bibelen til at lære os om synd. Det er da smukt, at vi ved påsken renser al surdej fra vores hjem som et symbol på et ønske om at leve et liv, der er syndefri. Og at spise matzah minder os om, at Gud forventer, at vi er hellige, da han er hellig.


Heldigvis giver påsken svaret og på et sted, som vi mindst ville forvente det - i matzah´en og i lammet. Jøderne spiser ikke længere lam ved påsken, fordi lammene, de plejede at spise, var ofre, der måtte ofres ved alteret i templet i Jerusalem. Intet tempel, intet alter, ingen påskelam. Og alligevel var lammet den centrale del af den allerførste påske i Egypten. Uden lammets offer, uden dets blod på vores dørposter, ville vores førstefødte også være død. Lammene døde i stedet for vores førstefødte.
Tusinder af år senere skulle endnu et påskelam dø, så vi kunne leve. Messias Jesus førtes som et lam til slagtningen.


Mens rabbinerne lærer, at da templet blev ødelagt, er gode værker nu forsonet for vores synd, lærer Torah´en noget meget andet. I 3 Mosebog 17:11 læser vi: "For kødets liv er i blodet; og jeg har givet dig det på alteret for at gøre soning for dig; for det er blodet, der forsoner på grund af livet.
V

Vores synd førte til døden - enten vores død eller en erstatning, i dette tilfælde et dyr, ligesom ved påsken. Gud ophævede aldrig dette bud, og det er sådan stadig i dag. Vi troende i Jesus anerkender, at dyre offrene i Toraen pegede på til det ultimative offer for Messias, der ville fjerne verdens synd.
Han tog brødet og sagde: "Dette er min krop, der er givet til dig. Gør dette til minde om mig - Luk. 22:19. Lidelsens brød, brødet uden surdej blev et symbol på Messias død. Men det blev også et symbol på vores håb.

For vores skyld fik Faderen, Jesus til at være synd, der ikke kendte nogen synd, så vi i ham kunne blive Guds retfærdighed 2. Kor. 5:21. Med andre ord blev den usyrede Messias surdej for os, så vi kan blive Guds usyrethed.
Sat fri!

Som Jesus sagde, sandelig, jeg siger jer, enhver, der praktiserer synd, er en slave for at synde... hvis Sønnen frigiver dig, vil du virkelig være fri. Joh. 8:34, 36. Rens den gamle surdej, så du kan være en ny klump, da du virkelig er usyret. For Messias, vores påskelam, er blevet ofret. Lad os derfor fejre festivalen, ikke med den gamle surdej, surdejen af ​​ondskab og ondskab, men med det usyrede brød af oprigtighed og sandhed . 1 Kor. 5: 7-8

Forberedelsen inden påske


Chametz

= Gær ( Mad der er lavet af korn og vand der har fået lov at stå mere end 18 min. ) Gær i biblen er et billede på synd.

Ca. en måned før påske kan man starte, med rense sit hus for gær, der må ikke være den mindste spor af gær, for som det siges, det mindste surdej, spreder sig til hele dejen. Så en metodisk gennemgang af huset for nogle som helst spor af gær, der checkes for krummer og de ting der bliver fundet, kommer evt. i en pose og solgt før påske til en ikke jøde og købt tilbage efter påske.

En tradition er også at kvinden i huset gør alt rent og så skal manden i huset tjecke efter, om hun nu har gjort det ordentligt.
Det kan man da kalde en ordentlig omgang forårsrengøring, alt skal gennem rengøres, køleskabe, ovne, osv. Mange har også service specielt til påsken, for at være sikker på det er gær fri.

I Syv dage skal I spise usyrede brød. I skal sørge for, at al surdej er fjernet fra jeres huse allerede den første dag, for enhver, der spiser syrnet brød fra den første til den syvende dag, det menneske skal udryddes fra Israel. 2 mos. 12:15

Derfor kalder man de 7 dage, for de usyrets brød fest.

Vi blev lidt overrasket, for selv om der ikke står gær tilsat på kiksene eller morgenmaden, så begynder ting der har nogen former for mel og vand efter 18 min at gære, selv mange drikke fermentere og har gær i sig, andre ting kan også gære. vi var ikke forberedt på en så grundig rensning af vores hjem og måtte nøjes med at illustrere det for børnene ved at spise både matzah brød og ting der bare ikke stod gær på. 

( Hvis man gerne vil prøve at holde en Jødisk påske, kunne man gemme alle gær produkter væk i en uge, som en illustration, vi kan lære af og mindes. Jesus tog alt vores synd! )

Til sidst gemmes en lille klump gær af kvinden i huset og hvis hun er flink ligger hun det, det samme sted som sidste gang :) Familien går da på jagt og manden i huset fejer gæret op med en fjer på en træske, i en pose eller linen klud eller serviet, hvorefter han tager det med til den lokale synagoge, hvor de har et bål og det bliver brændt der. Han kan nu erklære sit hjem ren.
1 kor 5:7-8

Kristent synspunkt:

  1. Gæret, synden skulle renses fra hvert hjem ( hjerter) man tog et sterinlys ( Guds ord, som oplyser vores synd.) for at lede efter gæret. Gæret bliver fejet med en fjer på en træske for at fjerne det ( ligesom vores synd blev lagt på trækorset på Jesus. Det bliver så puttet i en pose eller linned klud, tages af Faderen med udenfor for at blive brændt eller hen til synagogen hvor der et bål. ( Jesus blev ramt af Guds vrede, ild som et offer, og begravet, et symbol på at vores synd blev taget sig af udenfor templet, så syndens magt blev tilintetgjort og frihed tilgængelig for dem som tro.
  2. Jesus gjorde selv en bibelsk renselse efter hans "triumfindrejse" på palmesøndag. Han gik ind i templet og kastede pengevekslerne borde omkuld (som han sandsynligvis havde set mange gange før) Hvor han siger at de ikke skal handle i Hans Fars hus, da det ikke ren røvehule. Han fulgte den bibelske instruktion om at forberede sig til påsken ved at rense sin Fars hus.

Matzah

= Usyret brød - også kaldet lidelsens brød
Vi spiser Matza for at huske hvor hurtigt vi forlod Egypten, troens mad, der var ikke tid til at vente på at dejen hævede sig, de spiste derfor matzah, usyret brød, med denne mad stolede de på den Almægtige Gud, Hans forsørgelse og frelse.
Faktisk tog de en klump med på ryggen, som så blev bagt i den hedende sol.

Kosher


= ren, egnet, tilladt -  Mad forberedt rituelt og velsignet ifølge jødiske love
Nogle dage før påske gøres alle ting og køleskabe osv. Påskekosher og der købes Påskekosher mad eller man selv laver det.
Normalt står der på ting hvis de er kosher, men til påske, skal der stå kosher til påske, da det skal være uden gær.


Seder


= Orden.
Det kaldes det, fordi måltidet foregår i en bestemt rækkefølge ) Hele proceduren kan læses i en bog kaldet haggadah.
Trin, med en kombination af smage, lyde, oplevelser, lugte som er blevet gentaget og praktiseret i gennem tusinder af år af det jødiske folk.


4 kopper vin

Middagen er med fire kopper vin (eller druesaft!), I følge ældgammel rabbinsk tro, drikker vi denne aften baseret på de fire løfter eller "Jeg vil", som Gud erklærer i 2. Mosebog 6: 6-7

  1. Kop 1 -  Helliggørelse - Jeg er Herren! Jeg vil føre jer bort fra tvangsarbejdet i Egypten og befri jer fra trældommen.
  2. Kop 2 - Befrielse eller dom - Jeg vil udfri jer med løftet arm og under hårde straffedomme.
  3. Kop 3 - Frelse - Jeg vil tage jer til mig som mit folk, og jeg vil være jeres Gud.
  4. Kop 4 - Lovprisning eller fuldførelse - Så skal I forstå, at jeg er Herren jeres Gud, som fører jer bort fra tvangsarbejdet i Egypten.


I Sederen skal man føle det som om man selv er på vej ud af Egypten. ( Syndens slaveri )


Seder tallerken


= En tallerken med 7 symbolske elementer

De ting som bliver nævnt, er symboler, så hvis du ikke har nøjagtigt de samme ting som jøderne brugte, brug det du har, f.eks servietter istedet for en matza tash eller klip et billede ud af et lamme ben, hvis ikke du lige har spist lam :) Vær kreativ med det du har.


Zehroah: Lamme ben ( for at minde os om lammet der skulle bringes til det Hellige tempel, ( påskelammet )


Beitzah: Æg overkogt, for at minde os om de daglige ofre i templet der skulle dække over vores synd. Det kan også repræsentere ødelæggelsen af templet og da den blev brændt i 70 AD.


Charoset: en sød æble, nødde mix, for at minde os om hvor hårdt det var at lave mursten, men selvom det var hårdt var der søde momenter, ved at huske på at Gud er med os og havde planer for at befri os.


Karpas, Persille: For at minde os om det søde nye liv givet af Gud, men hvor vi dypper det i saltvand og mindes med tåre det triste liv de hebraiske slaver oplevede.


Chazeret, Salat ( Romaine salat): De bitre urter, som minder os om bitterheden ved at være slaver. Stilken er lidt bitter.


Maror, bitre urter, Peberrod: ligesom salaten, minder det os også om bitterheden i slaveriet.


Ma´im Meh-Luach, Saltvand, repræsentere de saltede tåre der blev grædt som slaver.

Haggadah


= Fortællingen.
En bog- med forklaring af maden på Sederpladen, den fortæller højdepunkterne i 2. mosebog, sangene, bønner og spørgsmål. Bønnerne fra Haggadah har jeg fundet fra nettet, og skrevet ind i Påske del 2.

Kittel og krone/miter

Faderen i huset er valgt til at lede hans familie i tilbedelse, så han har en hvid kittel på og en slags hvid hat- miter, symboliser det Præsten havde på i templet.
Faderen er ypperstepræst i huset og Lederen af fortællingerne.


Puder ved stolene

Engang var vi slaver, nu er vi frie så for at symbolisere den frihed, læner vi os tilbage på puder.
At blive helliget betyder at være sat til side. Gud helligede sit folk Israel og adskilte dem fra nationerne omkring dem. Han helliggør også os og ønsker, at vi skal adskilles fra eller leve mere anderledes end de, der ikke kender Gud.
Gud startede med sit udvalgte folk, Jøderne, men så podede Han os ind i hans familie gennem Kristus.
Vi er blevet adopteret og podet ind i det slægtstræ, der sporer tilbage til Abraham og alle dem, der har fulgt troens liv.

Hvorfor er dette vigtigt?
Vi må se os selv i den store fortælling om Guds frelse. Det får os til at læne os tilbage i undring over alt hvad Han har gjort. Nadveren som med påske handler om at huske Guds frelse.

Når man læner sig tilbage, skal man læne sig mod venstre, spise og drikke med højre hånd. Selv en, der er venstrehåndet, skal følge denne praksis.


Matzah-tash

Usyret brød - pose ( En enhed i stof med tre separate rum i sig.) Hver del af enheden indeholder et matzah brød. Jødisk tradition har forskellige ideer om betydningen af ​​disse tre brød. Da de ikke ved hvorfor det skal gøres sådan og hvad det betyder.

F.eks har de tænkt det kunne være:

  1. Patriarkerne: Abraham, Isak og Jakob
  2. ​​Præsterne, Leviterne og resten af Israelitterne.

Kristent synspunkt:

Som troende har vi en særlig forståelse af en anden tre-i-en, treenigheden.

Fader, Søn og Hellig Ånd!

Det er den midterste del der bliver brudt, Faderen, Sønnen ( Jesus ), Helligånden. Hvilket vi kommer mere ind på i Påske del 2.

Nu hvor der er lagt lidt fundament for baggrundsviden, kan du glæde dig til del 2 hvor der vil være endnu flere kristne synspunkter åbenbaret eller afsløret :)