Kongelige lagkager, Yom kippur og ren hygge

2020-10-01

Yom Kippur som var d. 28 sept. er Jødernes største og helligste højtid, den har en helt særlig betydning og er den mest fejrede blandt verdens jøder.

Yom Kippur, hvad er det?

Jeg gemmer alt guldet til dem der har lyst til at læse om Yom Kippur i bible adventure, men lige hurtigt om Yom Kippur: 

( For nogen kan dette være lidt mystisk og for andre vildt spændene, men du ruller bare ned til næste billede hvis det er ik, he he :)

I biblen i det gamle testamente, hvor Adam og Eva syndet, dækkede de sig med figen blade, fordi de følte skam over deres nøgenhed, efter de havde spist af det forbudte træ. Et dyr, som nok var et lam blev ofret af Gud, som  dækket dem istedet for bladene, de holder nok heller ikke så længe ha ha.  

Ordet atonement ( forsoning )= kaphar på hebraisk betyder: at dække over og det var hvad de gjorde i det gamle testamente, hvis du har undret dig over at de ofret dyr, dyrenes liv dækkede over synden der var begået.

Da Gud er retfærdig og synden skulle straffes, men Han er også kærligheden selv, tog dyrene ( som Gud havde givet dem ) som blev ofret, den straf, som mennesket skulle have haft. 

I det nye testamente kom det perfekte offer, som alle havde ventet på, et offer som ikke kun dækket midlertidigt ( vi synder jo alle heletiden :) mærkeligt at tænke på hvor mange dyr der måtte lade livet på grund af menneskets synd, men ellers måtte vi selv tage konsekvensen af synd og syndens løn = død. Den gang var det helt normalt, hvilket vi bare ikke kan forstå eller helt sætte os ind i dag, for det er da vildt at tænke på, hvor tit vi ville komme til templet, hvis vi skulle ofre et dyr for de gange vi synder. Ad det er altså mange dyr. 

Jesus, som bibelen også kalder Guds Lam, kom for at forsone os med Gud, men for evigt, Han ofret sit liv, det perfekte offer, uden synd, som satte en stopper for alle dyreofringer, Hans liv og blod, tilfredsstiller Gud en gang for alle, så vi kunne få liv i overflod for evigt!

Yom kippur er forsoningsdagen, den dag jøderne føler sig tættest på Gud, selv om der hele tiden blev ofret dyr, måtte Ypperstepræsten kun en gang om året ( altså på yom kippur, som er 10 dage efter Rosh Hashana ) gå ind i det allerhelligste og ofre for hele Israel, så de kunne blive tilgivet for hele året, der var gået og gå ind i et nyt og godt år :) 

Meget mere om det i bible adventure!

Jeg er født dagen efter en Yom Kippur, men i år havde jeg fødselsdag på dagen. Min elskede overraskede mig med disse smukke øreringe, ih det er så hyggeligt når han bliver romantisk, han havde skrevet et smukt brev, jeg fik lækker chokolade og date night med gode bøffer. 

Byg selv lagkager

Børnene lavede som opskriften kaldte dem; kongelige lagkager og mini lagkager. 

Og selvom Yom kippur jo egentlig er en dag af faste, smouset vi søde sager istedet, det var super hyggeligt, deres venner kom forbi og sammen fik de kreeret en masse fine kager til os alle.

I Legoland for første gang

Ih hvor var det bare for hyggeligt at se Jenna´s reaktion til Legoland, hun storhygget sig for vildt, det var simpelthen for bedårende og glædesfyldt at se hende grine og smile så meget, hendes begejstring var bare så nuttede altså!

Hun er bare så sød :)

Jeg var alene på tur med de 2 små, det meste af tiden, mens de store var rundt med vores venner :)

Så sjovt at vi fik Elias med i bagrunden på flyvemaskinen nedenfor, det vidste jeg ikke, da jeg tog det. 

Muslibar som snack ide

Vi hældte en masse sjove ting i en skål og derefter blev det blandet med noget honning og smør jeg havde smeltet i en gryde og derefter i ovnen. 

Jenna hyggede sig, men vi fik ikke lavet en opskrift af det, de smagte ellers fint :)

The way we think about people affects how we treat them!


Don´t wait for everything to be perfect before you decide to enjoy your life

- Joyce Meyer


Sometimes God closes doors because it´s time to move forward, He knows you won't move unless your circumstances force you.

Trust Him