Hvordan og hvorfor vi startede

Det hele startede med at jeg synes det var for besværligt at have krea i køkkenet, alle tingene skulle tages frem og tilbage og elskede ideén om at lave et krea rum, som så også blev til et skolerum, vi hyggede os med at tælle, sige og skrive bogstaver, bibelhistorier, farver, dyr osv.

Men så kom drømmen om at hjemmeskole, da vi kom tættere på at det kunne blive til en realitet, vidste jeg ikke hvordan det skulle kunne lade sig gøre og følte mig slet ikke kvalificeret til det heller, så vi fandt en skole vi synes om og vores ældste startede der i børnehaveklasse, der gik lidt tid og jeg begyndte at mærke en ufred.

Vores tredje yngste var knap et år, hverdagen som vi kendte den, fri til at tage afsted på ture osv. blev til faste bringe og hente tider, det vendte op ned på hverdagen for os, og vi synes også det forandrede vores den ældste´s sprog og væremåde negativt.

I legestuen vi gik, havde jeg mødt en anden dame og hendes børn, som i dag er vores rigtige gode venner, de hjemmeskolet, men efter at have hørt at hun var uddannet lære, tænkte jeg, at jeg nok ikke var kvalificeret til det.

Vores anden ældste var næst for at skulle starte i skole, mig og min mand tog en snak sammen og blev enige om at jeg skulle se hvordan hende vi kendte havde hjemmeskole og derfra tage stilling til om vi skulle prøve det selv.

Jeg fik lov at komme på besøg og se hvordan det foregik, jeg var så begejstret og overrasket, alt det som jeg havde gået og tænkt så anderledes om var i virkeligheden slet ikke sådan.

Vi besluttede at tage vores dreng ud af skolen ca. 2 uger efter at have taget beslutningen og så startede vi. Da vores undervisning er på engelsk og vores børn ikke havde lært engelsk endnu, krævede det, at jeg det første år oversat fra engelsk til dansk, vil dog sige at det tog ca. 3-4 måneder at forstå basic´s for dem, børn lære hurtigt. - læs mere om det inde på hjemmeskole.


Ideér til hvordan at starte


  1. Musik instrumenter
  2. Modelervoks, evt. hjemmelavet.
  3. Gratis arrangementer eller lign.
  4. Museer
  5. Årskort til zoo, legeland eller andre aktiviteter.
  6. Bagning, skovture, madlavning, mad fra naturen
  7. Ting fra naturen.
  8. Ting i haven, picnic ture
  9. Biblioteket - har også nogle gange arrangementer
  10. En bondegård nær dig eller bi farm
  11. Perler
  12. Puslespil
  13. Krea, malebøger, maling, farver, klistre, klippe.
  14. Hvad kan flyde og ikke leg
  15. Hvordan smager frugter, surt eller sødt?
  16. Dukke theater
  17. Læse i bøger
  18. Cykle
  19. En Grønsag eller en frugt leg
  20. Byggeklodser
  21. Spil
  22. Kort med billeder af dyr, tal eller bogstaver
  23. Gæt et dyr leg?
  24. Magnetisk legetøj der kan bygges former med.
  25. Tegn efter på tavlen
  26. Arbejde med Haven
  27. Masker, Hatte udklædning osv.

Det skal være sjovt at begynde i skole, bare det som 2 årig at skulle sidde stille på en stol i 5 min, kan være svært.

Så man ikke køre træt i at gå hjemme eller synes det kan være hårdt at få børnene i gang med noget, lav nogle rutiner. Rutiner herhjemme er vildt vigtige, det giver gladere og nemmere børn, jeg kan mærke stor forskel på os alle, hvis ikke vi lægger nogle ugentlige rutiner.

Vores rutiner bliver ændret, så de følger behovene, børnene bliver større og der er flere aldersgrupper der skal tages hensyn til.

I starten var der ikke meget på programmet, men bare lidt har også meget at sige, så børnene har en ide om hvad der skal ske, jeg selv bliver også mere frisk af det, så vi ikke har lørdag hver dag og børnene står op sent, det bliver til sent i gang og så vil børnene hellere lege eller føler sig uoplagte, derimod hvis de ved hvad der nogenlunde skal ske og hvornår man bare kan lege, synes jeg også at de leger bedst på den måde.

Alt efter hvor gammel de er når man starter, synes jeg at kunne mærke stor forskel på mine 3 drenge om hvornår og hvor længe vi kan lave ting, børn er ikke ens og hvor længe de kan koncentrerer sig, mærker man en stor forskel i, fra når de bliver 3 år - 4 år. Og om hvornår man kan kræve lidt mere af dem.

Ingen pres, vi skal have det sjovt, efterhånden får de mere og mere forståelsen for hvad der skal ske og vil ha lyst til at lære, nogle gange må man også vise vejen frem, man er jo i skole for at lære, så man får nogle gode vaner, det gælder både hvordan man sidder på stolen eller at være stille når der bliver fortalt osv.

Man kan også lave en ugeplan, når man føler sig klar til det, f.eks havde vi en dag i ugen vi tog på tur, eller i legestue.

Billeder til inspiration